Het begon met The New Shopping Bag...

In het jaar 2000, na haar studie op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, ontwerpt Susan het eerste prototype. Ze bedenkt deze tas ter vervanging van de single-use plastic tas en wil bijdragen aan het creëren van bewustzijn over de vervuiling hiervan.

De shopping bag is gebaseerd op de vorm van de klassieke plastic tas. Susan verbeterde dit ontwerp door de zijkanten dieper te maken, waardoor er meer volume ontstaat. In de vliegerwinkel ontdekt ze de voordelen van ripstop nylon. Het is sterk, licht, heeft een flinterdun handgevoel en is in veel verschillende kleuren te krijgen. Om een contrasterende kleur in het ontwerp aan te brengen voegt ze de ‘Flash’ toe: een diagonale streep die positief naar boven wijst. Deze, inmiddels iconische,‘ Flash’ is sindsdien op elk design terug te vinden.

Begin van een merk

In de eerste paar jaar maakt Susan honderden tassen in haar eigen studio in Rotterdam. In samenwerking met haar man Vincent ontwikkelt het ontwerp zich tot een volwaardig product: The New Shopping Bag. Deze is direct populair bij vrienden, familie en pop-up winkels. De tas trekt aandacht van de pers en belangstelling van boetieks over de hele wereld, waaronder Paul Smith in Engeland en het Japanse United Arrows. Zo groeit dit persoonlijke, kleinschalige kunstproject uit tot een merk en familie bedrijf: SUSAN BIJL.

Alles wordt gedaan met een sterke liefde voor minimalistisch en functioneel design, van de eerste schets tot de laatste steek.

  • Minerals, 2016

  • Bertjan Pot, 2017

  • The New Bum Bag, 2018

1 van 3

Kwaliteit boven kwantiteit

Twaalf jaar later begint de uitbreiding van de collectie. Susan ontwerpt producten die in het dagelijkse leven gemist worden. SUSAN BIJL gelooft in spullen die lang mee gaan: kwaliteit over kwantiteit. De bouwstenen van het merk zijn liefde voor eenvoud en functioneel design; van de eerste schets tot de laatste afwerking. Met deze intentie komen nieuwe ontwerpen tot stand, zoals The New Pouch, The New Backpack, The New Bum Bag en The New Raincoat.

Meer dan 23 jaar SUSAN BIJL

Vijfentwintig collecties, drie kinderen, een hond en twee winkels in Rotterdam later, SUSAN BIJL blijft zich ontwikkelen. We werken samen met kunstenaars en instellingen die ons inspireren. Dit omvat het Boijmans Van Beuningen, HAY, International Film Festival Rotterdam, Dufarge en een reeks talentvolle Nederlandse ontwerpers zoals 75B, Experimental Jetset, Bertjan Pot, Michiel Schuurman, Ellie Uyttenbroek en Koen Taselaar.

SUSAN BIJL is trots op de wereldwijde fans. Door het enthousiasme en de loyaliteit is The New Shopping Bag bekend - in meer dan 600 kleurcombinaties - van Scandinavië tot Australië.